SPIS TREŚCI
- TRANSPORT PUBLICZNY NA MALCIE W PIGUŁCE
- TRANSPORT PUBLICZNY NA MALCIE – ZASADY
- MALTAŃSKA KOMUNIKACJA – BILETY I KARTY
- BILET JEDNORAZOWY
- KARTA WIELOPRZEJAZDOWA
- KARTA EXPLORE
- KARTA EXPLORE PLUS
- SPERSONALIZOWANA KARTA TALLINJA
- JOURNEY PLANNER
- POPULARNE LINIE
- LINIE PRZYŚPIESZONE MALTA PUBLIC TRANSPORT:
- LINIE NOCNE MALTA PUBLIC TRANSPORT:
- LINIE BEZPOŚREDNIE MALTA PUBLIC TRANSPORT:
- ZWIEDZANIE MALTY I GOZO TRANSPORTEM PUBLICZNYM
- MALTA W 3 DNI TRANSPORTEM PUBLICZNYM
- GOZO W 3 DNI TRANSPORTEM PUBLICZNYM
TRANSPORT PUBLICZNY NA MALCIE W PIGUŁCE
Najbardziej powszechny środek transportu na Malcie i Gozo to transport publiczny realizowany przez Malta Public Transport. Turyści mogą liczyć na nowoczesne autobusy oraz wyczerpujący pakiet informacji, materiałów oraz narzędzi wpierających proces planowania podróży, dostępnych na stronie internetowej przewoźnika pod adresem: www.publictransport.com.mt prowadzonej w językach maltańskim i angielskim.
Turystom nie posługującym się biegle żadnym z tych języków przyda się garść podstawowych informacji na temat standardów w maltańskiej komunikacji publicznej, typów biletów oraz siatki połączeń. Z tym poradnikiem przemieszczanie się po Malcie i Gozo będzie sprawne i przyjemne.
Zwracam uwagę na to, że niniejszy tekst zawiera podstawowe informacje, natomiast temat transportu publicznego omówiliśmy bardzo dokładnie w zakładce TRANSPORT na naszej stronie oraz w zakładce DOJAZDY. Znajdują się tam odpowiedzi na najpopularniejsze pytania Czytelników zadawane nam na przestrzeni ostatnich lat. Zapraszamy więc do lektury.
TRANSPORT PUBLICZNY NA MALCIE – ZASADY
Pomijając centra komunikacyjne w Valletcie na Malcie oraz Victorii (Rabacie) na Gozo pozostałe przystanki są warunkowe, co oznacza, że należy poinformować kierowcę, że planujemy na nich wsiąść lub wysiąść. Wsiadanie sygnalizujemy machaniem ręką. Warto to zrobić na tyle wcześnie, aby kierowca miał czas, żeby się zatrzymać, natomiast wysiadanie zgłaszamy przyciskiem STOP, który naciskamy w momencie, gdy interesujący nas przystanek jest kolejnym na trasie, co można sprawdzić na elektronicznej tablicy informującej o przebiegu trasy i planowanych postojach. Dobrze jest też podejść do kierowcy, aby nie zastanawiał się, czy przycisk STOP został naciśnięty przypadkowo. Do autobusu wchodzimy drzwiami od kierowcy i najczęściej też nimi wychodzimy, jeśli nie ma środkowych, a nie wszystkie maltańskie autobusy je mają.
Mimo najszczerszych chęci kierowcy nie zatrzymają się, jeśli autobus jest już pełny. Może również zdarzyć się tak, że kierowca zabierze z przystanku tylko kilka osób, ponieważ uzna, że na więcej nie pozwalają mu procedury. Również rodzice podróżujący z małymi dziećmi w wózkach nie mogą liczyć na taryfę ulgową. Jeżeli w autobusie zostało już zajęte miejsce dla dziecka w wózku, kierowca poprosi o złożenie sprzętu. Jeśli rodzic się na to nie zgodzi, zostanie na przystanku do czasu przyjazdu kolejnego autobusu.
Może się wydawać, że na przystankach znajdziemy bardzo dokładne rozkłady, ale nie warto na to liczyć. Przystanki zlokalizowane są dość gęsto, na każdym co prawda znajdują się rozkłady, ale nie zawsze zapisane są na nich wszystkie przystanki, na których zatrzymuje się autobus. Bardzo często w rozkładzie danej linii rozpisane są najważniejsze przystanki, pozostałych trzeba się domyślić lub sprawdzić je wcześniej na stronie przewoźnika, w aplikacji lub w książeczce rozkładów. Zdarza się, że na konkretnym przystanku zabraknie tablicy z rozkładem linii, która jeździ tą trasą. Warto być na to wszystko przygotowanym.
MALTAŃSKA KOMUNIKACJA – BILETY I KARTY
Oferta biletów i kart jest bogata. Mamy do wyboru bilety jednorazowe, wieloprzejazdowe (na 12 pojedynczych przejazdów), karty siedmiodniowe oraz spersonalizowane karty tallinja. Punkty informacyjno-sprzedażowe Malta Public Transport, w których można kupić karty znajdują się w kilku miejscach na wyspach. Bilety jednorazowe dziennie i nocne można kupić bezpośrednio u kierowcy autobusu. Wszystkie karty można używać na Malcie i Gozo.
Punkty informacyjno sprzedażowe Malta Public Transport są czynne w następujących godzinach i lokalizacjach:
LOKALIZACJA | GODZINY OTWARCIA |
Valletta Bus Terminal | 06:00 – 17:30 |
Sliema Ferries tuż obok przystanku Ferries 2 | 08:00 – 16:30 (zamkniete od 13:00 do 14:00) |
Malta International Airport | 08:00 – 19:30 |
Mater Dei Hospital (obok recepcji) | 08:00 – 12:30 i 16:00 – 19:00 od pn. – pt. |
Buġibba Bus Terminal | 08:00 – 19:30 |
Victoria (Gozo) Bus Terminal | Pn. – Pt. 08:00 – 12:00; 13:00 – 16:00; Nd. nieczynne |
BILET JEDNORAZOWY
Bilet jednorazowy jest ważny 2 godziny. Można go kupić u kierowcy. W czasie podróży dozwolone jest przesiadanie się do innych autobusów. Cena biletów jednorazowych uzależniona jest od sezonu. Letni sezon zwykle rozpoczyna się w połowie czerwca i trwa do połowy października. Pasażer powinien mieć przygotowaną wyliczoną kwotę na zakup biletu od kierowcy. Bilet jednorazowy letni kosztuje 2€, natomiast zimowy 1,5€. Cena nocnego biletu to 3€. Dzieci poniżej 4 roku życia podróżują bezpłatnie. Tych, którzy są ciekawi wyglądu biletu jednorazowego informuję, że jest to zwykły świstek podobny do paragonu z kiosku. Oczywiście drukowany jest na papierze termicznym, co każe przypuszczać, że zawiera toksyczny bisfenol A. Swoją drogą, ciekawe, kto z Czytelników po zapoznaniu się z informacjami na temat szkodliwości BPA ograniczy kontakt z tym tanim papierem termicznym…
KARTA WIELOPRZEJAZDOWA
Karta, na której zakodowano 12 biletów jednorazowych ważna jest przez rok od pierwszego użycia. Bilety w liniach nocnych oraz bezpośrednich kasowane są podwójnie, więc kartę można wykorzystać na 12 pojedynczych przejazdów lub 6 nocnych albo bezpośrednich. Karta jest przypisana do jednej osoby.
Koszt Karty Tallinja 12 Single Day Journeys to 15€. Kartę można zamówić przez Internet lub kupić w jednym z punktów MPT lub jednym ze sklepów rekomendowanych przez MPT. Lista sklepów znajduje się na stronie internetowej przewoźnika, ale nie jest aktualizowana, więc nie warto się nią poważnie sugerować.
KARTA EXPLORE
Karta Explore jest ważna przez 7 dni począwszy od dnia pierwszego użycia karty. Posiadanie jej upoważnia do nielimitowanych przejazdów liniami dziennymi, nocnymi, bezpośrednimi i przyspieszonymi na Malcie oraz Gozo. Cena biletu dla osoby dorosłej to 21€, natomiast dla dziecka 15€. Zniżka przysługuje dzieciom w wieku od 4 do 10 lat.
KARTA EXPLORE PLUS
Karta siedmiodniowa poza nieograniczonymi przejazdami została wzbogacona o bilet na dwa przejazdy realizowane przez Valletta Ferry na trasie Valletta – Sliema lub Valletta – Birgu oraz do wyboru wycieczkę autobusem Hop On Hop Off (bez polskiego lektora) lub tani, masowy rejs dużym promem na wyspę Comino. Karta kosztuje 39€ i nie uwzględnia podziału na dorosłych i dzieci. Stawka jest stała dla wszystkich. Nie radzimy łasić się na rejs na Comino, który jest w cenie tej karty, ponieważ w Internecie można znaleźć sporo negatywnych opinii, a jedna z pierwszych zatytułowana jest „Najgorzej wydane pieniądze w życiu”. lepiej kupić zwykłą kartę a wycieczki zarezerwować w sprawdzonym miejscu.
SPERSONALIZOWANA KARTA TALLINJA
Lokalni mieszkańcy oraz osoby dużo podróżujące po wyspach mogą skorzystać z oferty spersonalizowanej karty tallinja. Po uprzednim doładowaniu karty można z niej swobodnie korzystać we wszystkich liniach i na terenie całego kraju. Bez względu na to jak często korzysta się z karty miesięczna opłata pobrana z naszych środków za jej używanie nie przekroczy 26€. Czas wyrobienia tej karty jest statystycznie tak długi, że decydują się na nią jedynie mieszkańcy wysp oraz studenci. Poza tym karta po wyrobieniu wysyłana jest wyłącznie na maltański adres, a który turysta taki posiada? Niemal żaden. Dalszy komentarz nie ma sensu.
JOURNEY PLANNER
Amatorzy nowych technologii z pewnością będą chcieli przetestować narzędzie wpierające proces planowania podróży. W tym celu należy odwiedzić stronę internetową przewoźnika i skorzystać z journey plannera, który wyświetli się na głównej stronie. Nie wszyscy są zwolennikami tego rozwiązania, warto jednak sprawdzić jego funkcjonalność i dokładność, ponieważ właściwie użyty może stanowić duże wsparcie podczas przemieszczania się po wyspach. Do kompletu można także pobrać aplikację „My next bus” która podpowie nam jak długo trzeba czekac na kolejny autobus. Aplikacja jest dostępna za darmo na stronie Malta Public Transport.
POPULARNE LINIE
Analizowanie map, rozkładów oraz innych pomocniczych materiałów może się wydać czasochłonne, dlatego też dobrze jest rozpocząć przygodę z maltańskim transportem publicznym będąc wyposażonym w mini kompendium, które pozwoli na szybkie wdrożenie się w ten temat.
Autobusy można podzielić na dzienne, nocne, przyśpieszone i bezpośrednie. Dzienne kursują zwykle od 5:30 do 23:00. Można się nimi przemieszczać po wszystkich zakątkach wysp. Autobusy nocne (N) kursują głównie w piątki i soboty z dzielnicy rozrywki w St. Julian’s do różnych części wyspy, na północ, południe i do centrum. Linie nocne kursują średnio od 23:30 do 3:00. Linie przyśpieszone z kolei (X) wspierają turystów pragnących sprawnie dotrzeć m.in. z lotniska do hotelu. Dzięki pominięciu pomniejszych przystanków czas podróży jest skrócony do minimum. W ofercie maltańskiego przewoźnika jest także kilka sezonowych linii bezpośrednich oznaczonych skrótem TD.
LINIE PRZYŚPIESZONE MALTA PUBLIC TRANSPORT:
X1: Airport – Ċirkewwa
X2: Airport – St. Julian’s
X3: Airport – Buġibba
X4: Valletta – Birżebbuġa
X1A: Ċirkewwa – University
X1B: Ċirkewwa – Airport
LINIE NOCNE MALTA PUBLIC TRANSPORT:
N10: St. Julian’s – Żurrieq
N11: St. Julian’s – Ċirkewwa
N12: St. Julian’s – Birkirkara
N13: Valletta – St. Julian’s (kursuje prawie codziennie)
LINIE BEZPOŚREDNIE MALTA PUBLIC TRANSPORT:
TD2: Airport – St. Julian’s – Sliema – Airport
TD10: Valletta – Marsaxlokk – Valletta
TD11: Buġibba – Marsaxlokk – Buġibba (z przystankami w ważniejszych lokalizacjach)
TD13: Valletta – St. Julian’s – Valletta
ZWIEDZANIE MALTY I GOZO TRANSPORTEM PUBLICZNYM
Wielu turystów odwiedza Maltę z zamiarem intensywnego zwiedzania. Jeśli do tego dołożymy poruszanie się po wyspie transportem publicznym czeka nas zabawa z układaniem sensownego planu pozwalającego odwiedzać kolejne atrakcje w takiej kolejności, aby poruszać się po trasie sprawnie i płynnie. Nie jest łatwo przygotować plan zwiedzania, jeżeli nie zna się wyspy ani jej realiów, a jak wiadomo dobry plan to podstawa udanego pobytu. Turyści, którzy nie lubią planować lub nie wiedzą jak się za to zabrać mogą skorzystać z planu przygotowanego przez ekspertów. Listy atrakcji przewidzianych na każdy dzień są optymalne. Wystarczy zaopatrzyć się w rozkład jazdy oraz mapkę komunikacji lub aplikację ze strony Malta Public Transport i wyruszyć śmiało odkrywać najpiękniejsze i najważniejsze miejsca wyspach. Warto wiedzieć, że niekiedy lepiej jest przejść niewielki dystans piechotą, niż czekać godzinę na kolejny autobus. O tej zasadzie pamiętajmy szczególnie na Gozo, gdzie niektóre z proponowanych miejsc nie znajdują się na trasie lokalnej komunikacji i trzeba do nich dojść nieutwardzonymi drogami lub ścieżkami.
MALTA W 3 DNI TRANSPORTEM PUBLICZNYM
DZIEŃ 1
Marsaxlokk
Għar Dalam
Blue Grotto (Panorama)
Blue Grotto (Rejs do jaskiń)
Ħaġar Qim i Mnajdra
Għar Lapsi
Dingli Cliffs
Mdina
DZIEŃ 2
Paradise Bay
Wieża św. Agaty (Red Tower w Mellieħa)
Mellieħa Bay
Popeye Village
Golden Bay
Tuffieħa Tower
Tuffieħa Bay
Ġnejna Bay
Mġarr (Schrony przeciwlotnicze)
Mosta (Rotunda Dome)
DZIEŃ 3
Valletta
Tarxien Temples
Hypogeum
Three Cities
Sliema
St. Julian’s
GOZO W 3 DNI TRANSPORTEM PUBLICZNYM
DZIEŃ 1
Marsalforn
Xwejni Bay
Panwie solne
Wied l-Għasri
Wied il-Mielaħ
Bazylika Ta’ Pinu
Dwejra (Inland Sea, Fungus Rock, Blue Hole)
Victoria (Rabat)
DZIEŃ 2
Xagħra
Calypso’s Cave
Ramla Bay
Nadur
San Blas
Kenuna Tower
Xewkija Dome
Ta’ Cenc Cliffs
DZIEŃ 3
Xatt l-Aħmar
Mġarr ix-Xini
Fontana
Xlendi
Caroline Cave
Il-Kantra
Wardija Point
Dwejra Bay
Ta’ Dbiegi Craft Village
ZAPRASZAMY DO DYSKUSJI W KOMENTARZACH.
SPODOBAŁ CI SIĘ TEN TEKST?
UDOSTĘPNIAJ GO DO WOLI KORZYSTAJĄC Z OPCJI „PODZIEL SIĘ”. 👇