1. Maltańskie autobusy po nowemu, czyli jak jeździć i dlaczego nie ufać rozkładom jazdy.
2. Przeczytaj opinię eksperta o stanie maltańskiego transportu. 
3. Dowiedz się dlaczego mapy Obiboka są najdokładniejsze.

Całkiem niedawno wszedł w życie nowy układ komunikacyjny na Malcie.
Ponieważ narodowy przewoźnik zyskał nowego właściciela, wiele się zmieniło. Zdobycie danych o trasach i rozkładach jazdy nie jest już tak proste, jak w czasach Arrivy. Dlatego do opublikowanej już wcześniej nowej wersji mapy dodajemy teraz książeczkę z zebranymi rozkładami jazdy wszystkich linii. Dodajemy, że zdobycie danych nie było łatwe; nasz ekspert (Obibok) musiał analizować wiele oficjalnych i nieoficjalnych źródeł, najczęściej niejasnych i sprzecznych ze sobą. Ostatecznie otrzymana wersja stanowi na chwilę obecną najbardziej wiarygodny wyciąg z danych, jaki dało się uzyskać, jednak – podobnie jak do mapy – będziemy do niej zapewne na bieżąco nanosić poprawki, a korzystać radzimy z dość ograniczonym zaufaniem.

Przy tej okazji warto pokrótce objaśnić, na czym polegały tak rewolucyjne zmiany, podać kilka wskazówek korzystania z nowych tras, ale najpierw przypomnieć, jaka była geneza całego przedsięwzięcia. W tym miejscu głos oddajemy Obibokowi, który jest międzynarodowym konsultantem w branży transportu.

***

Arriva wycofuje się z Malty

Konieczność znalezienia nowego inwestora wynikała z nieudanego eksperymentu z „Arrivą”. Czy eksperyment był faktycznie nieudany, można się spierać. Z całą pewnością nie wypalił finansowo. Będący własnością Deutsche Bahn brytyjski przewoźnik wycofał się z Malty z wielomilionową stratą, zabierając swoje najlepsze autobusy oraz wycofując przegubowe mercedesy citaro, które nader często stawały w płomieniach. Jednak nowoczesność i profesjonalna organizacja, jaką przyniósł na wyspy, pozostały. Tu trzeba pamiętać, że przed rokiem 2011 po Malcie i Gozo kursowały autobusy zabytkowe, większość kierowców była ich właścicielami, a układ tras wynikał z zasad wolnorynkowych, jedynie regulowanych przez państwo. Te staroświeckie autobusy były atrakcją na skalę światową, ale nie przystawały do dzisiejszych standardów. Nie było niskiej podłogi, nie było klimatyzacji, nie było rozkładów jazdy na przystankach, różnie było z nie do końca spójnymi taryfami opłat. Dzięki Arrivie cała wyspa zyskała nowoczesną komunikację, funkcjonującym jak w dużym mieście. Po zakończeniu współpracy z Arrivą stworzona przez nią lokalna spółka została znacjonalizowana i pod nazwą Malta Public Transport przez ponad rok funkcjonowała według niezmienionych rozkładów jazdy, mocno nadwerężając centralny budżet. Dziurę po wycofanych autobusach państwo załatano, biorąc w leasing identyczne jak zabrane przez Arrivę autobusy optare i wrighty, a w miejsce przegubowców na trasach pojawiły się autobusy miejscowych przewoźników, którzy zrzeszeni w organizacji Unscheduled Bus Services (UBS) zaczęli świadczyć usługi, jako podwykonawcy. Tym samym na maltańskie drogi wrócili zarówno dawni kierowcy, jak i różnorodność taborowa. Pojawiały się zarówno autobusy niskopodłogowe, mikrobusy, jak i autobusy turystyczne, często w stanie technicznym pozwalającym wątpić w rzetelność w procesu wydawania dowodów rejestracyjnych (zwisające z reflektorów żarówki, wylatujące szyby).

Autobuses Urbanos de León

W końcu władze znalazły inwestora dla narodowego przewoźnika. Została nim hiszpańska firma Autobuses Urbanos de León, część firmy ALSA, stanowiącej własność brytyjskiego National Express. Oferta nowego właściciela MPT jest zaskakująca, bo zamierza on uzyskać lepsze wyniki finansowe niż Arriva, przy mniejszej dotacji państwowej i znacznie większej liczbie autobusów. Nowy właściciel rozpoczął działalność 8 stycznia 2015 r., a że przy jego wyborze nie obyło się bez sporów z lokalnymi przewoźnikami (również próbującymi powołać firmy, które przejęłyby obsługę tras), jedną z pierwszych decyzji było nieprzedłużenie umowy z podwykonawcami z grupy UBS. Na ich miejsce Hiszpanie sprowadzili 40 używanych mercedesów citaro, które wcześniej obsługiwały brytyjskie lotniska, ale że nie udało się to od razu, na niektórych mniej uczęszczanych liniach przez kilkanaście dni można było spotkać wynajęte przez przewoźnika nieco większe taksówki. Pojawienie się mercedesów poprawiło jakość linii lotniskowych. Gdy jeździli na nich podwykonawcy, pasażerowie przylatujący na Maltę, mimo reprezentacyjnego charakteru tych tras, musieli korzystać z autobusów pozbawionych wyświetlaczy, zapowiadania przystanków, czy niskiej podłogi.

Hiszpańskie standardy

W założeniu nowy inwestor miał do wakacji roku 2015 wprowadzić do ruchu 140 nowych autobusów i wdrożyć nowe trasy, żeby poprawić sytuację na liniach, słynących z zatłoczenia. Jak wiadomo, w sezonie letnim standardową jest sytuacja, w której autobusy nie zatrzymują się na przystankach z powodu braku wolnych miejsc. Jako że nowy właściciel MPT pochodził z Hiszpanii, można było się obawiać, że i podejście do publikacji rozkładów jazdy zmieni się na hiszpańskie. Jak się okazało, obawy te były bardzo uzasadnione i to delikatnie mówiąc. W zasadzie „umarła” strona internetowa MPT, a w jej miejsce pojawiła się strona nowej karty „Tallinja”, która była głównym przedsięwzięciem firmowanym przez nowy podmiot. W założeniu ma ona wyeliminować opóźnienia, spowodowane zakupem biletów u kierowców, poprzez zastąpienie tego procesu „klikaniem” kart elektronicznych. Jednak w sprzeczności z tym założeniem okazało się, że karty mają być dostępne tylko dla mieszkańców (a więc latem turyści wciąż będą kupować bilety u kierowców), co powodowało powrót do dawnych dyskusji o niedopuszczalność segregacji pasażerów. Zniknęły też dawne automaty biletowe.

Karta Tallinja

Po długich kontrowersjach przewoźnik ugiął się i wprowadził dla turystów „miękką” odmianę kart – na 12 przejazdów lub na 7 dni, następnie zgodził się wydawać je obcokrajowcom (ale z dostawą na maltański adres), a w końcu także wysyłać je poza granice kraju. Ceny biletów znacznie poszły w górę (dawny bilet tygodniowy kosztował € 6,50, obecnie € 21,00), jednak trzeba obiektywnie przyznać, że wcześniejsze ceny miały charakter socjalny i kształtowały się poniżej granicy zdrowego rozsądku, a obecnie wykorzystując niektóre z opcji kart Tallinja wciąż można podróżować za niewielką kwotę. Tak więc karta Tallinja (której wdrożenie nie odbyło się bez „problemu wieku dziecięcego” i licznych usterek technicznych) zdominowała działalność MPT, a o trasach i rozkładach jazdy słuch zaginął. Nie tylko nie pojawiły się informacje o zmianach tras, jakie miały wejść w życie, ale nie było też komunikatów o corocznym przejściu na rozkład letni (dopiero w październiku pojawiły się informacje o powrocie do zimowego). W czerwcu zmieniły się trasy i rozkłady jazdy na mniejszej wyspie Għawdex (Gozo), ale informacji na ten temat nie ma do dziś, poza krótką prezentacją na stronie rządowej agendy zlecającej usługę (Transport Malta), do której załączono bardzo nieudolnie wykonaną mapkę, pełną błędów. Co gorsza, przewoźnik wkleił tę mapkę w prostym programie graficznym do opracowanej wcześniej przez Arrivę i rozdawał pasażerom…

Maltańska farsa

Kolejna zmiana w trasach miała wejść w życie we wrześniu. Jak poinformował TM, miał to być pierwszy etap wymaganych umową z Hiszpanami zmian, które docelowo mają zostać wprowadzone do końca roku. Znów pojawiły się uproszczone prezentacje na stronie TM, na przystankach zawisły rozkłady jazdy (ale nie wszystkich), zaś strona przewoźnika wciąż milczała. W końcu okazało się, że zmiany nie weszły w życie, bo oprotestowały je związki zawodowe kierowców, określając je mianem „niewykonalnych”. Stan zawieszenia (nowe rozkłady na przystanków i kursowania według starych) trwał do listopada, gdy nieoczekiwanie weszły w życie dwa etapy zmian łącznie – wrześniowy oraz kolejny. Przy okazji okazało się, że zmiany nie są niczym innym, jak wprowadzaniem zmian tras, jakie były prezentowane na stronie ministerstwa wiele miesięcy wcześniej (wzmianka na ten temat pojawiła się już wcześniej na maltaigozo.pl). Mimo przeprowadzonych konsultacji społecznych projekt wprowadzono niemal w niezmienionej formie, pierwotnie na liniach 1-4,47,50-53,56,80-94. Przy tej okazji „odżyła” strona przewoźnika, na której zamieszczono rozkłady jazdy. Niestety, już nie takie, jak za czasów Arrivy, kompletne, lecz uproszczone, podające jedynie częstotliwości odjazdów z pętli w przedziałach czasowych. Zaktualizowano również w bazującej na aplikacji Google Maps wyszukiwarkę połączeń, jednak niezależnie od wyboru dnia pokazywała ona tylko rozkłady na dni robocze, a w niektórych przypadkach dane w wyszukiwarce różniły się od opublikowanych rozkładów.

Potem było już tylko gorzej

20 grudnia zakończono reformę, wprowadzając zmiany na wszystkich liniach. W okresie 20.12 – 2.01 we wszystkie dni obowiązywały rozkłady sobotnie i niedzielne i trudno ten okres analizować, jednak porównanie danych z wyszukiwarki z rozkładami jazdy opublikowanymi na ten okres, a następnie skonfrontowanie ich z prezentowanymi wcześniej na stronie ministerstwa założeniami do reformy, pozwalało stwierdzić, że poznanie obowiązujących tras i rozkładów będzie wymagało żmudnych poszukiwań, smykałki detektywistycznej i znajomości probabilistyki względnie konszachtów z wróżkami. I tak sytuacja wygląda dziś, tj. po opublikowaniu rozkładów jazdy ważnych od dnia 3 stycznia (w sieci pojawiły się „już” tydzień później). Najbardziej wiarygodne dane zawiera wyszukiwarka, ale wciąż pokazuje rozkłady robocze także dla sobót i niedziel. Zresztą nawet tam pojawiają się kursy, które całą trasę przejeżdżają w… 0 minut, kursy brakujące, czy też X3, które z Buġibby na lotnisko jedzie 20 minut, zamiast godziny i 20  minut. Nie radzimy więc ufać jej bezgranicznie, chyba że kogoś stać na bilety na kolejny samolot. Dane w niej zawarte często różnią się od opublikowanych rozkładów, nie tylko w godzinach, ale i trasach przejazdu. Wyszukiwarka nie radzi sobie z połączeniami o charakterze okrężnym, gdy linia dociera do pewnego miejsca, ale można nią jechać dalej, jako że w kierunku powrotnym jedzie inną trasą. Dlatego wyszukiwarka nie pokazuje dojazdu linią X2 do Sliemy, bo wówczas należy przejechać przez uznany za krańcowy przystanek San Ġilian. Wówczas wyszukiwarka uznaje, że 0 minut to zbyt mało na przesiadkę na ten sam (a formalnie już inny) kurs, więc proponuje godzinę czekania lub przejazd inną trasą.

Błędy, błędy, błędy…

Same rozkłady (te ze strony przewoźnika) zawierają mnóstwo błędów. Błędy występują prawie na każdej linii. Zweryfikować pomagała nam je wyszukiwarka, a co do tras – publikacje ministerstwa. Trzeba było jednak prowadzić analizy, by sprawdzić, które dane są bardziej wiarygodne. Kilka osób zaoferowało przysłanie zdjęć z przystanków (za co dziękujemy i prosimy o kolejne), ale okazało się, że choć nowe rozkłady przystankowe zrobiono z rozmachem, to pojawiły się tylko na niektórych przystankach (na co oburzała się już lokalna prasa). Błędy w rozkładach to m.in. pomylone kierunki, wykazy przystanków wklejone z innej linii, błędne przedziały czasowe (np. „kursuje od 9:20 do 21:20 co 30 minut przy czym ostatni o 22:45”), pominięcie „międzyszczytów” (na niektórych liniach dla całego dnia podano częstość kursowania co 20 minut, zapominając, że między 9:00 a 15:00 spada ona do 30 minut). Zdarzało się, że któraś linia w jednym kierunku ma jeździć raz na godzinę, a z powrotem – raz na 30 minut. Ogólnie wygląda to na bardzo nieudolne posługiwanie się procedurą „kopiuj-wklej”, przy czym dla przykładu liniach 43, X1A czy X4 skala błędów w rozkładzie jest tak duża, że nie sposób z nich cokolwiek zrozumieć. Do tego wciąż nie ma żadnej informacji o rozkładach jazdy po czerwcowych zmianach na Gozo (ale m.in. dzięki zdjęciom jednego z naszych kolegów udało nam się je skompletować); nie mamy też pojęcia, czy linie nocne jeszcze istnieją. Są też wątpliwości co do niektórych tras przejazdu (np. 44 występuje w kilku różnych wersjach). Zebraliśmy te błędy i przekazaliśmy jako serwis maltaigozo.pl ich wykaz, chcąc okazać w ten sposób pomoc. Oczekujemy na efekty.

Zasady podróżowania po nowemu

Linii jest więcej. Ale to niekoniecznie dobrze. Jak mówią specjaliści, efektywniejsze są sieci komunikacyjne, gdy liczba linii jest minimalna, a częstotliwości wysokie. Wówczas można podjechać kawałek „czymkolwiek” i przesiąść się na kolejne „cokolwiek”. Jeśli każde z tych „cokolwiek” kursuje co kilka minut, pasażer nie musi się troszczyć o opóźnienia i specjalnie planować podróży. W tym duchu swoje trasy zaproponowała w roku 2011 Arriva, ale po kolejnych wnioskach mieszkańców o połączenia bezpośrednie liczba tras sukcesywnie wzrastała. Teraz będzie ich jeszcze więcej, a wszystkie nowo powstałe linie uzupełniające będą kursować rzadko – przeważnie raz na godzinę. W warunkach maltańskich, gdy drogi są zakorkowane (co ma katastrofalny wpływ na punktualność), a przepełnione autobusy mogą nie zabierać pasażerów planowanie wycieczek z udziałem tak rzadkich linii wiąże się ze sporym elementem ryzyka. Jednak pewnym antidotum na przepełnione linie ma być wzmocnienie wariantów przesiadkowych. W tym celu przebudowano centra przesiadkowe przy uniwersytecie i w Birkirkarze. W związku z tym linie autobusowe jadące na zachód wyspy przez wylotówkę przy szpitalu Mater Dei (35, 36, 37, 38) zostały zlikwidowane, a w ich miejsce pojawiły się jadące przez centrum Birkirkary nowe linie 46, 47, 48 i 49, ale na odcinku do uniwersytetu wspomagają je nowe linie uzupełniające 238, 250, 260 i 280. Tyle że one nie jadą do Valletty, a przy uniwersytecie kończą. I takie było założenie – lokalni mieszkańcy będą mieli „swoje” linie, nie przeciążone pasażerami tranzytowymi, zmierzającymi z Valletty na przykład do terminala promowego czy Buġibby. Podobnie zlikwidowano podstawową linię do Buġibby (12), zastępując ją linią 212 skróconą do Sliemy (oraz zmienioną 203), nową linią 48 jadącą przez Birkirkarę, ale też lokalną 280 do uniwersytetu. Przy uniwersytecie powstał duży węzeł przesiadkowy, przy czym dokładny przebieg tras w tym, rejonie jest skomplikowany, a jego ustalenie nie było łatwe (co innego było w specjalnych ulotkach, co innego w rozkładach jazdy, do tego stosowane są niejednoznaczne i mylące nazwy przystanków). Generalnie zasada jest taka (z wyjątkiem kilku lokalnych linii), że autobusy jadą do pętli przy uniwersytecie, po drodze „zaliczając” szpital, ale wyruszając w drogę powrotną z uniwersytetu, przy szpitalu już nie stają. Chcąc więc wyruszyć spod szpitala, przy którym punkt przesiadkowy był dotychczas, trzeba najpierw podjechać „czymkolwiek” do uniwersytetu. Z Valletty do uniwersytetu można dojechać autobusami 31 i 122. Niestety nie szokują częstością kursowania.

Podróże z wykorzystaniem przesiadek, choć teoretycznie słuszne, są ze strony przewoźnika pewnym ryzykiem. W podobnym kierunku chciała pójść Arriva, ale to nie wypaliło. Z punktu widzenia pasażera również miałoby to sens – zamiast ryzykować zatłoczone autobusy z Valletty, można wybrać drugoplanowe linie z uniwersytetu, które wspomagają większość tras podstawowych. I tak – do Marsaxlokk z Valletty 81, a z uniwersytetu 210, do Marsaskali 91,92,93, a z uniwersytetu 135 i 204 (po szczegóły odsyłamy do mapy). Podobnie do Buġibby (280) i Ċirkiewwy (250). I byłoby pięknie, gdyby nie fakt, że te wszystkie uzupełniające linie jeżdżą bardzo rzadko. Z kolei ubolewać należy, że dość kulawe (a oblegane przez turystów) połączenie między Buġibbą a Rabatem, dotychczas realizowane zatłoczonym autobusem lotniskowym X3 (jadącym raz na pół godziny), do którego przesiadali się też ludzie jadący od strony Ċirkiewwy, nie zostało wzmocnione. Co prawda pojawiła się nowa linia 186 (kursuje co 30 minut), ale ona jedzie wydłużoną trasą przez Mostę, Attard i Ta’ Qali. (dzięki temu może jednak uniknąć sporych korków na trasie Mosta Targa – Rabat). Jednak samo X3 jedzie już tylko raz na godzinę, podobnie jak inny lotniskowy autobus – X2.

Przy okazji zmian okazało się, że oprócz zmian w taryfie przewozowej Hiszpanie mają jeszcze jeden pomysł na zwiększenie efektywności ekonomicznej. Gdy w czerwcu pojawiły się małe i wąskie fabrycznie nowe tureckie otokary w liczbie kilkudziesięciu sztuk, które szybko zdominowały trasy na Gozo, wydawało się, że to sposób inwestora na obsługę najmniej obciążonych tras, jeżdżących po ciasnych uliczkach. Tymczasem w listopadzie te malutkie autobusy okazały się jedynym zakupem przewoźnika, mającym wypełniać jego zobowiązania i pojawiały się na wszystkich trasach, także tych najbardziej uczęszczanych (z wyjątkiem lotniskowych). Co prawda częstotliwości wzrosły (ale nie w jakiś oszałamiający sposób), ale przy zastosowaniu tak małych pojazdów niekoniecznie wzrosła podaż miejsc. Trzeba się więc wciąż liczyć z tłokiem, szczególnie latem.

Łatwo nie jest, ale Malta to południowy kraj ze słońcem, krajobrazami i luźnym podejściem do życia. Sprytnie wykorzystując rozkłady można sporo zwiedzić, ale zalecamy raczej podejście „słońce świeci, jest cudownie – autobus nie przyjechał dziś, to może jutro”.  Życzymy owocnego korzystania z materiałów i przepraszamy za wszelkie błędy w nich występujące.

Początkowo rozkłady udostępnialiśmy bez hasła, jednakże sporo Czytelników w komentarzach prosi o hasło, a potem nie wie co dalej. To z kolei generuje masę maili z pytaniami, na które odpowiedzi znajdują się na stronie. W związku z tym wszystkie rozkłady udostępniamy w jednym pliku, który należy pobrać z wpisu o komunikacji na 2017 r.

MAPKĘ I ROZKŁADY POBIERAMY STĄD (KLIK).

Na deser polecamy obejrzeć bardzo zabawny filmik z podróży maltańskim autobusem:

  • Dominika

    Rewelacja 🙂 Wybieram się na Maltę na Wielkanoc i już pochłonęłam bloga 😀 Wiele przydatnych informacji…a te autobusy to wybawienie. Proszę o dostęp do mapki.

  • Karina

    Witam serdecznie i dziękuję za hasło do mapki, otrzymane w w czasie świąt. Panu Obibokowi wielkie podziękowania za mapkę i aktualny rozkład jazdy. Pragnę podzielić się kilkoma spostrzeżeniami. Byłam na Malcie w lutym 2014, korzystałam wówczas z porad i wskazówek , umieszczanych na Państwa blogu. Dzięki umieszczonemu tutaj rozkładowi jazdy udało mi się sprawnie poruszać po wyspie i zwiedzić zaplanowane miejsca. Pamiętam , mieliście Państwo wtedy 56 lajków na fejsie, a dzisiaj ….ponad 6000, gratulacje. Swiadczy to dobrze wykonanej ” robocie ” i popularności , jaką się cieszy się wyspa. Widzę , jak wielu ludzi lata na Maltę, urochomione zostały tanie loty , prawie z każdego zakątka kraju. Podczas mojego pobytu na Malcie spotkałam może góra 8 Polaków. Oczywiście wróciłam oczarowana wyspą . Często” podglądałam „Wasze facebookowe zdjęcia …. No i ponownie lecę na wyspę , ponownie w lutym, pozwiedzać, wypocząć. Widzę trochę zmian- komunikacja. Mam nadzieję ,że będzie sprawnie . Przed samym wylotem poproszę jeszcze o klika wskazówek . Dzisiejsze pytanko, gdzie można kupić, poza lotniskiem ten bilet 7 dniowy na komunikację. Wydaje mi się , że przed dwoma laty kupowałam go u kierowcy, ale teraz nowy przewożnik, nowe zasady.. Pozdrawiam serdecznie.

    • 56 lajków? To był początek naszego istnienia;-). Te pierwsze lajki były najcenniejsze i najtrudniejsze do zdobycia. Bo kto polubi fanpage o jakiejś małej włoskiej wyspie, która nie ma fanów? Swoją drogą ciekawe dlaczego zapamiętałaś tę liczbę:-)
      Czas mijał a wraz z nim stopniowo przybywało nowych fanów. Pierwsza setka, tysiąc, dwa, trzy, ostatnio stuknęło sześć. Nigdy się tym nie ekscytowaliśmy, ani nie dziękowaliśmy na fejsie, ale może to jest dobry moment. Skoro jesteś z nami od pierwszych dni istnienia w Sieci to mamy dla Ciebie gift – darmowy bilet na całodniową objazdówkę autobusem turystycznym MaltaSightseeing po Malcie lub Gozo na dowolnej trasie dziennej. Napisz do nas tylko e-mail z nazwiskiem, żebyśmy wiedzieli komu ufundować wycieczkę. A co do biletu tygodniowego i miejsc, w których można je kupić to Obibok tu niedawno odpowiadał na podobne pytanie. Nie chcę Cię wprowadzić w błąd, więc zostawię tę kwestię naszemu ekspertowi w temacie komunikacji na Malcie.

      • obibok

        Oj akurat co do miejsc zakupu 7-dniowego, to ja pewności nie mam, ale Paweł Chiński dawał wykaz w komentarzu pod tekstem z mapą.
        Ja tam natomiast opisywałem, dlaczego najbardziej opłaca się zamówić kartę, ale na to chyba już za późno.

        • Wydawało mi się, że pisałeś coś kiedyś o lotnisku i Valletcie.

          • obibok

            Racja, gdzieś pisałem, że punkt na lotnisku, a do tego na dworcu w Valletcie i na Gozo w Rabacie, który Anglicy nazywali Victorią.
            Natomiast wiem, że Paweł w którymś komentarzu wklejał pełną listę.
            Teoretycznie tu jest pokazane:
            https://www.tallinja.com/en/store-locations
            ale mi nie działa.

  • Karina

    Dzięki p. Obiboku, o lotnisku pamiętałam. Jeśli nie kupię biletu na lotnisku , to gdzieś z pewnością się uda. Pozdrawiam

    • obibok

      A ja tradycyjnie już poproszę o przysyłanie mi zdjęć rozkładów z przystanków (o ile są nowe), żeby w tych naszych tu publikowanych poprawiać błędy. A błędów po stronie MPT jest mnóstwo. Dziś znalazłem kolejne.

  • Karina

    Ok, prześlę zdjęcia . Pozdrawiam

  • Karina

    Ok P. Obiboku, prześlę zdjęcia przystanków. Pozdrawiam

    • obibok

      Dzięks.
      Oczywiście bez przesady – nie żeby to zdominowało pobyt. Ale jak się przy okazji uda, to każde zdjęcie będzie cenne. Ostatnio jedna z koleżanek podesłała kilka i już się okazało, że np. na linii 24 jest osobny rozkład na soboty, którego nie raczyli opublikować.

  • Hej! Dzięki za miłe słowa. Tak, jak się umówiłyśmy – sprawdzasz prognozy i wybierasz termin a ja prześlę voucher 100% discount na wycieczkę w tym dniu:-) Pzdr! k

  • Hej! Prześlij nam relację na e-mail. Zdjęcia w formie JPG, tekst DOC. Dzięki za pamięć!

  • To jest wpis o rozkładach, które nie są zabezpieczone hasłem. Wystarczy je pobrać i otworzyć.

  • Witam, osobiście nie zachęcamy do Marsaskali, ale też jeśli Pani już zarezerwowała nocleg to nie będziemy zniechęcać. Na miejscu będzie się Pani mogła przekonać jak jest. Proszę poczytać komentarze pod postem o komunikacji na 2016, tam pytania o bilety i zasady wałkowane są codziennie, więc można sobie prześledzić dyskusję i sporo się dowiedzieć. Do 10 kwietnia jeszcze sporo czasu, więc na pewno znajdzie Pani odpowiedzi na wszystkie pytania. Pzdr!

    • obibok

      A co do komunikacji, to nie trzeba jej się bać, tylko podejść na luzie i raczej nie planować wszystkiego na styk.

  • Dorota Zborowska

    Hey,

    czy mogę poprosić o hasło do mapki 🙂
    Dziękuję

    • Nie ma hasła do rozkładów.

      • Dorota Zborowska

        Już wszystko kumam 🙂

  • Witam, co do lotu powrotnego to lepiej wybrać autobus o 5.15, będzie mniejszy stres.
    Co do biletów/karnetów to najbardziej wiarygodne informacje znajdziecie na stronie tallinja.com Tam jest sporo informacji oraz sekcja FAQ + biuro obsługi klienta. My na co dzień nie korzystamy z transportu publicznego i szkoda nam czasu na zagłębianie tego tematu, wiedząc, że i tak nie zrobimy tego lepiej, niż Obibok, który tu na stronie sporo pisze o komunikacji, więc nie zamierzamy wchodzić mu w drogę.

    • obibok

      Taaak… Ten o 5:15 planowo dociera na lotnisko o 6:32, więc na pewno tym, a nie następnym.
      Bilet oczywiście jest tak samo ważny na linie ekspresowe X.

  • obibok

    Na tej karcie jest 12 przejazdów 2-godzinnych. W marcu ceny zimowe.

  • Witam,
    aktualny rozkład promów znajdziecie na stronie Gozo Ferry. Niedługo wejdą w życie letnie rozkłady, zatem w tej chwili można się opierać jedynie na zimowych. Promy to jedyny transport na wyspach, który kursuje zgodnie z rozkładem. Aktualne rozkłady znajdują się w tekście Obiboka o rozkładach. One są ciągle aktualizowane (podmieniane), ponieważ te udostępnione przez Malta Public Transport są pełne poważnych błędów. W związku z tym najlepiej przed wyjazdem pobrać sobie najświeższy plik i wówczas zaplanować transport. Na Waszym miejscu przy locie o tej porze wzięłabym rano taxi do przystani promowej a następnie już na Malcie autobus lotniskowy (o ile będzie kursował tak wcześnie) a jeśli nie będzie kursował to najtańszym sposobem dotarcia na lotnisko jest shuttle transfer. Pzdr!

    • obibok

      Jeśli autobus, to tylko nocny. Odradzam.

  • Wygląda na to, że dodałaś to pytanie dwa razy. Odpowiedziałam na pierwsze. Pzdr!

  • Joanna Borowiec

    Można poprosić o hasło do mapki , lecę w niedzielę, więc bardzo się przyda

  • Nie ma hasła do rozkładów, ale jeśli pojawi się jeszcze jedna prośba to zaszyfrujemy rozkłady.

  • Niemal wszędzie można zapłacić zarówno kartą jak i gotówką. No może poza targami na kółkach;-)

  • Witam,
    rozkłady i mapka są ciągle podmieniane na nowe (ostatnia aktualizacja dzisiaj rano), dlatego w pierwszej kolejności proszę o sprawdzenie, czy Pana pytania są ciągle aktualne i wtedy podbić temat. Obibok jest ekspertem od komunikacji, więc w razie dalszych pytań na pewno pomoże. Proszę także zapoznać się z legendą mapki oraz tekstami Obiboka o rozkładach oraz z jego relacją dotyczącą komunikacji. Pozdrawiam.

  • Rozkłady jazdy nie wymagają hasła. Pozdrawiam.

  • Dobre pytanie. Nie zastanawiałam się wcześniej nad tym. Tę bezbłędną mapkę oraz rozkłady stworzył Obibok, który jest pasjonatem i ekspertem ds. komunikacji (autorem wielu rozkłądów dużych europejskich aglomeracji). On zna odpowiedź na to pytanie. Na pewno pomoże rozwikłać tę zagadkę, gdy tu zajrzy.

  • Witam serdecznie, osobiście z takich nie korzystamy, więc trudno nam powiedzieć, a już na pewno nie chcielibyśmy z w tym temacie wprowadzać w błąd. Może w Biurze Informacji i Promocji Malty w Polsce będą wiedzieć? Powinni. Przesyłam dane kontaktowe:
    Al. Ujazdowskie 20
    00-478, Warsaw, Poland
    Mr Radek Grabski – Country Manager, Poland
    Godziny otwarcia:
    Mon-Fri 09:00 – 17:00
    Phone 1: +48 22 625 0467
    Phone 2: +48 22 625 3146

  • Ewa

    Poproszę o hasło do mapki komunikacji, za tydzień lecę.

  • Nie zwracaliśmy nigdy uwagi na to w jakim stopniu są one przystosowane. Nie chcielibyśmy wprowadzić Cię w błąd. Spróbuj sprawdzić na stronie Malta Public Transport. Tam powinna być jakaś aktualna informacja, a jeśli nie ma to najlepiej napisać do nich i zapytać.

    • obibok

      W tej chwili wszystkie autobusy są niskopodłogowe, ale większość to albo chińskie king longi z tylko jednymi drzwiami (!) albo miniaturowe otokary, do których trudno się zmieścić i bez wózka. Może być ciężko.

  • marekj

    Witam, poproszę o hasło do mapki

  • Beata Smoreda

    Poproszę o hasło do mapy

  • Nie mieliśmy nigdy okazji jej kupić, więc trudno nam odpowiedzieć na to pytanie w oparciu o własne doświadczenia. Korzystamy z samochodu. Odpowiedź na swoje pytanie znajdziesz na stronie Malta Public Transport lub w:
    Biuro Informacji i Promocji Malty
    Al. Ujazdowskie 20
    00-478, Warsaw, Poland
    Mr Radek Grabski – Country Manager, Poland
    Godziny otwarcia:
    Mon-Fri 09:00 – 17:00
    Phone 1: +48 22 625 0467
    Phone 2: +48 22 625 3146

  • Justyna

    Cześć, w związku z planowanymi wakacjami mam pytanie, czy bilet tygodniowy zakupiony np. na lotnisku na Malcie będzie obowiązywał również na Gozo, Czy tez na powinnam się wstrzymać i kupić bilet dopiero po zejściu z promu na Gozo.

    • Tak. Wszystkie bilety obowiązują na Malciei na Gozo, a także na połączenia nocne.

  • Monika

    Poproszę o hasło do mapki

  • Emilia Kopania

    Poprosze hasło do mapki

  • JKZ

    poproszę o haslo

  • Ewa

    Dużo przydatnych informacji, przede wszystkim na temat komunikacji. Poproszę o hasło do mapki.

  • Szczaw i Mirabelka

    Do autobusòw na Malcie zawsze wchodzi się przez przednie drzwi, składające się z dwòch skrzydeł, wszystkie pojazdy są niskopodłogowe, można liczyć także na pomoc kierowcòw. Także sądzę, że z wejściem nie powinno być większego problemu. Kopot może się pojawić z ewentualnym bezpiecznym unieruchomieniem wòzka na czas jazdy. Na całej wyspie autobusy pokonują masę przewyższeń w zasadzie na większości tras, dodając do tego brawurową jazdę tamtejszych kierowcòw przemieszczanie może stwarzać jakieś niedogodności, zwłaszcza, że zapewne trzeba będzie się przesiadać. Jednak warto spròbować powalczyć.

    • Szczaw i Mirabelka

      Zapomniałem dodać, nie wiem czy we wszystkich autobusach, ale w tych z, których korzystałem, 2-3m za siedzeniem kierowcy znajduje się przestrzeń dla osób starszych, kobiet w ciąży, matek z małymi dziećmi i osób niepełnosprawnych. Siedzenia w tych miejscach się składają.

  • Stachu Stachu

    Poproszę hasło do mapki …

  • Stachu Stachu

    poproszę o hasło 😉

  • Renata Serafin

    poproszę o hasło

  • Renata Serafin

    Poproszę o hasło do mapki 🙂

  • Renata Serafin

    poproszę o hasło do mapki 🙂

  • Podobno na lotniku można je kupić.

  • Jarek

    hasło ??

  • Szczęściarz z Ciebie:-) Podczas pierwszego pobytu na Malcie mieliśmy dokładnie taką samą sytuację. Zdarzyło się parę wpadek, ale ogólnie wrażenia mieliśmy pozytywne. Z każdym kolejnym wyjazdem było jednak coraz więcej wpadek, dlatego też nie korzystamy już z komunikacji:-)

    • obibok

      Znajomi byli ostatnio dwa tygodnie i wrócili baaardzo zadowoleni z komunikacji. I tylko raz nie zatrzymał im się pełny autobus.
      Natomiast ja analizuję rozkłady i oni wciąż zmieniają w nich czasy przejazdu. Na przestrzeni ostatniego półrocza zrobili już kilkanaście zmian. Niby próbują dostosowywać, ale robią jakieś chaotyczne ruchy. Raz dana linia ma jechać 85 minut, raz 47, potem znów 63. Najwyraźniej to dla nich żadna różnica, a zwracam uwagę na olbrzymie rozbieżności. Są rozkłady, w których dwie bliźniacze linie (np. 41 i 42) planowo wyprzedzają się na trasie, albo jedna linie łapie dłuższy czas szczytowy, a druga – bardzo podobna – w tym samym momencie przechodzi na krótszy.
      No a teraz weszły rozkłady wakacyjne i znów w rozkładach jest totalny bałagan. Jest mnóstwo błędów, a przez pierwszy tydzień wyświetlały się tylko rozkłady niedzielne (opisane jako codzienne).

  • obibok

    Latem 74 też zjeżdża na dół do Grotto, ale również polecam wysiąść przy panoramie.

  • Roman

    Poproszę o hasło do mapki

  • Tomasz Pokora

    Poproszę hasło do mapki

  • Anja

    Poproszę hasło do mapki

  • Sebastian Gryszpanowicz

    Poproszę hasło do mapki

  • Hej Ewa! Przeczytaj nasz wpis o wiosce Popeye. Znajdziesz go w zakładce „Atrakcje” Gdy już otworzysz mapkę to wszystko stanie się jasne:-) Pzdr!

  • obibok

    101 jedzie przez Popeye 24 razy na dzień. Cztery razy na dzień to jedzie włoski autobus z Wezuwiusza do miasteczka Pompeye, ale z włoskiej komunikacji nikomu nie radzę korzystać. Przy niej maltańska to najwyższy poziom.

  • Christina Lewa

    pytanko : karta Tallinja za 15 euro podobno może być wykorzystywana przez całą rodzinę – czy tak jest rzeczywiście ? Jak wygląda kontola własna ile zostało mi przejazdów. Czy z biletem z 2 euro mogę dowolnie zmieniać autobusy ? Dzięki za wszelkie podpowiedzi i za super stronę.

    • obibok

      Bilet za 2 euro uprawnia do przesiadek, ale nie można się przesiąść na tę samą linię, ani w kierunku powrotnym (choć tego drugiego raczej system nie wyłapie). Kontrola własna – trzeba patrzyć, co się wyświetli na kasowniku po przyłożeniu karty.

  • obibok

    System pokazuje (i czyta) nazwy przystanków, z reguły zgodne z tym, co się wyświetla na Google Maps, ale po ubiegłorocznej reformie zmienili niektóre nazwy, a na Googlach jest po staremu. No i czasem system w autobusie się… zacina.

    Autobus 101 zalicza wszystkie te miejsca, ale przez Paradise Bay jedzie tylko w kierunku powrotnym, więc proponuję zostawić to na koniec. I przy Popeyach też warto uważać, bo raz podjeżdża tam jadąc w jedną stronę, a raz w drugą. No i oczywiście tylko od 9:00 do 20:00.

  • Magda

    Jestem bardzo wdzięczna. Jesteście bardzo pomocni. Fantastyczna stronka. Można się poruszać jak po sznurku.
    Jeszcze raz wielkie dzięki.

  • Grzesiek Korzeński

    Można prosić o hasło do mapki? 🙂

  • Krzysztof

    Poproszę o hasło do mapki:)

  • Krzysztof

    Poproszę o hasło do mapki.Dziękuję:)

  • Marek Jędrzejczak

    Stronka może fajna,od wczoraj proszę o hasło i nic

    • Tak, jak napisałam w tekście wyżej. Wystarczy napisać komentarz tylko raz. Komentarze są wysyłane raz dziennie. Wczoraj automat wysyłał hasła ok. 15, więc na wczorajszą wysyłkę Państwo nie zdążyli. To oznacza, że dziś między 16 a 23 dostaną Państwo dostęp do hasła.

  • E’Julio

    Proszę o hasło do mapy. Z góry dziękuję.

  • pio92

    Prozę o hasło 🙂

  • Gosia

    Proszę o hasło do mapki:) Dziękuję

  • Tomasz R.

    Poproszę o hasło do mapki. Z góry dziękuję 🙂

  • Paweł Sobik

    Proszę o hasło do mapki, pozdr

  • asi3k

    Poproszę o hasło do mapki:)

  • Ela

    proszę hasło do mapki i dzięki.

  • Em_Bi

    Podobnie byłam miesiac temu i komunikaje oceniam na -5 🙂 Rowniez miałam karte Explore. Pojechalam obładowana mapkami, rozkladami itd a na miejscu okazało sie ze wszysko jest bardzo logiczne i komunikacja działa bez wiekszego zarzutu. Autobusy jezdzily co do minuty. Moze raz sie zdazylo ze przyjechal wczesniej 5 minut i raz sie spoznil pol godziny ale to bylo uzasadnione tym ze sie zepsuł 🙂 Stratowalismy z Buggiby z terminalu skad praktycznie mozna dojechac do wiekszosci najwiekszych atrakcji bez przesiadek. Spokojnie zajmowalismy miejsca siedzace. Co prawda chwile to trwalo ….;) ale mialo to swoj urok. Przyjemny chłodek komunikacji zdecydowanie umilał podroz 🙂 Ogolnie bardzo polecam!

  • Em_Bi

    Karta na jazde bez limitow na 7 dni kosztuje 21 EUR. Na lotnisku znajduje sie budka ktora ciezko przeoczyc( jest tam zaznaczone Malta Public Transport) i wlanie tam mozna ja kupic zaraz po przylocie. Co wiecej- działa ona faktycznie nie od momentu skasowania ale pelne 7 dni (sprawdzone-wracalismy uzywajac tej samej karty)

  • Tak. Obowiązują na Malcie i na Gozo.

  • Tak. Bilet jest ważny na Malcie, na Gozo i na nocne.

    • obibok

      Z Malty na Comino jest 10 eurasków w dwie strony.

  • obibok

    Z Malty na Għawdex za darmo, z Għawdex na Maltę 4,65. Malta-Kemmuna-Malta 5,00, Għawdex-Kemmuna-Malta 5,00.

  • Ola

    Proszę o hasło do mapki 🙂

  • Edyta

    Poproszę o hasło 🙂

  • Z tego, co pamiętam to pytanie dostałam także na e-mail i tam już odpowiedziałam, więc temat jest zamknięty. Pzdr!

  • Sandra Bartusik

    Poprosze o hasło do mapki 🙂

  • Mateusz Sobczak

    Cześć! Poproszę o hasło do mapki 🙂

  • Barbara

    Proszę o hasło do mapy
    Dziękuję

  • Marta B

    Proszę o hasło do mapy

  • Magdalena

    Dzień dobry poproszę o hasło do mapy

  • Ewa

    Witam, poproszę o hasło do mapy 🙂

  • Piotr Nowaczyk

    Witam,
    poproszę o hasło

  • Kasia

    Cześć, byłabym wdzięczna za hasło do mapki. 🙂

  • Katarzyna

    Witam, proszę o hasło do mapki 🙂 Pozdrawiam

  • Marta Tomaszewska

    Dzień dobry 🙂 Czy mogłabym prosić o hasło do mapy? Pozdrawiam

  • Bartek

    Poproszę hasło

  • My także nie możemy na stronie MPT znaleźć tej informacji. Polecam zadzwonić do nich i zapytać. Pozdrawiam, k

  • Julia Jurek

    Dzień dobry:) Poproszę o hasło do mapki.

  • Ania Ihnatowicz

    Poproszę o przesłanie hasła do mapki

  • garlik

    Cześć,
    Poproszę o przesłanie hasła.

    Pozdrawiam serdecznie.

  • Artur

    Dzień dobry, proszę o hasło do mapki

  • Adam

    Z góry dzięki za hasło:)

  • Nutka

    Proszę przesłanie hasła do mapki,
    Z góry bardzo dziękuję:-)

  • Wojtek

    Cześć. Bardzo proszę o hasło. Dziękuję z góry.

  • Piotrek Łubkowski

    Witam, proszę o hasło. Z góry dziękuję

  • Malgorzata

    Dzień dobry! Ja również będę wdzięczna za hasło do mapy. Blog super! Pozdrawiam i dziękuję!

  • Iza

    Witam, będę wdzięczna za hasło do mapki. Z góry dziękuję 🙂

  • Monika

    Ja również bardzo proszę o hasło 🙂

  • m tokarski

    Poproszę o hasło

  • m tokarski

    poproszę o hasło

  • Anna Borecka

    Proszę o hasło

  • Halina

    Poproszę o hasło

  • Halina Prostak

    Witam!
    Poproszę o hasło do mapek. Dzięki!

  • Halina Prostak

    .

  • Halina Prostak

    Wszystko z hasłem zadziałało jak w opisie. Czytam Waszą stronę zakładka po zakładce. Kopalnia wiedzy, porad i przydatnych informacji, dzięki którym wyprawa na Maltę może stać się wyprawą bardziej świadomą. Pozostaję pod ogromnym wrażeniem. Przystępny, jasny sposób przekazu, ciekawostki, opisy miejsc, o których nie mówią przewodniki. Wszystko to sprawia, że nie można oprzeć się pokusie przygody na Malcie i Gozo. Dzięki!!! Pozdrawiam.

  • Jacek

    Witam !! co trzeba uczynić żeby poznać tajemne hasło do rozkładów i mapy?? z góry dziękuje za pomoc

  • witek

    ja też poproszę o hasło do mapek

  • Marta

    Poproszę o hasło

  • Jan Wilga

    poproszę o hasło

  • Aga

    Poproszę o hasło

  • Piotr

    Bardzo proszę o hasło:))

  • Ewa Wojciechowska

    Witam serdecznie! W czerwcu z przyjaciółmi wybieramy się na Maltę. Czy mogę prosić o hasło do mapki i rozkładów?

  • Karolina Gie

    Proszę o hasło 🙂

  • Aneta Łaszczyk

    dziękuję bardzo, do zobaczenia na Malcie 🙂

  • Zbigniew Badowski

    proszę o hasło

  • Iwona Chojka

    proszę o hasło 🙂

  • Na czym dokładnie polega ten problem?

  • Beata Reterska-Kapłon

    Czy mogę prosić o hasło z góry wielkie dziękuję

  • Agnieszka Baran

    Również proszę o hasło.

  • Pifer Pofer

    Proszę o hasło.

  • Agata Antkowiak

    Proszę o hasło

  • Jaroslaw

    Prosze o hasło

  • sylwiaw7

    proszę o hasło:)

  • Patrycja Śpiołek

    Poproszę hasło 🙂

  • Zajrzyj na stronie Malta Public Transport oraz stronę karty Tallinja. Tam znajduje się całe kompendium wiedzy na temat cen, warunków, a także kontakt do BOK, gdzie można telefonicznie otrzymać odpowiedź na każde pytanie. Wiem, że kiedyś można było kupić tę kartę w stolicy oraz na lotnisku, ale nie wiem jak jest teraz. Nic nie jest na Malcie tak niestałe jak komunikacja publiczna.

  • Joanna Pachulska

    Poproszę o hasło

X